Musikkoret København

Koncerter og rejser 1980 - 1989

1980 Prøve i Bethesda

I 1980 dannede den store festsal i Bethesda på Israels Plads i København stadig rammen om Musikkorets ugentlige prøver. Dengang som nu holdes de ugentlige korprøver tirsdag aften.

På billedet ses kor og orkester samt operasanger Gertrud Spliid under en prøve. Henning Madsen ses på dirigentpodiet.

Ved fejringen af Bethesdas 100 års jubilæum den 26. september 1982 opførte Musikkoret en kantate bygget op omkring salmen "Arbejd, thi natten kommer" komponeret af Arne Bertelsen til lejligheden. 

1980 Nytårspromenade koncert i DR

Året 1980 fik en meget festlig afslutning, da Musikkoret Bethesda medvirkede i en nytårspromenadekoncert i Cirkusbygningen i København. Koret sang den kendte morgensang fra "Elverskud" med Weyses musik og B.S. Ingemanns tekst.


Promenadekoncerten var arrangeret af Danmarks Radios TV-underholdningsafdeling.

Koncerter i Tivolis koncertsal

Musikkoret gav i årene 1980 - 1983 en årlig koncert i Tivolis koncertsal. Herefter ophørte samarbejde med Tivoli.


Billedet til venstre viser publikum til koncerten i 1980.


Nedenfor kan man "bladre" i programmer for koncerterne i 1981 - 1983.

1981 Tivoli - program-forside
1981 Tivoli - program-forside
1981 Tivoli - program-side2
1981 Tivoli - program-side2
1981 Tivoli - program-side1
1981 Tivoli - program-side1
1982 Tivoli plakat
1982 Tivoli plakat
1983 Tivoli-plakat
1983 Tivoli-plakat
1983 Tivoli-program
1983 Tivoli-program

1982 - 4. maj koncert i Helligåndskirken

Helligåndskirken i København dannede rammen om en mindekoncert for Danmarks befrielse den 4. maj 1945. Ud over de musikalske indslag, blev befrielsen mindet med en fane- og lysprocession.

I forbindelse med koncerten udtalte Henning Madsen til Hvidovre Avis den 28. april 1982: "Til daglig går vi ikke rundt og glæder os over, at vi lever i et frit land - vi skænker det dårligt en tanke. Men så længe vi markerer den 4. maj, vil vi standse op og minde os selv om, at vores frihed ikke er en selvfølge, men et privilegium".


En tilsvarende koncert blev afholdt det følgende år i byrådssalen på Ishøj rådhus.

Henning Madsen dirigerede Musikkoret - kor og orkster - og som solister hørte man tenoren Kim Janken, Lis Jantzen på trompet, John Bak Dinitzen på violin og Erik Ludvig Andersen fremførte et recitativ. Koncerten bød på værker af Gade, Weyse, Nielsen, Verdi, Mendelssohn og Händel.

1982 Koncert nr. 750 i Sct. Annæ-salen

I en artikel i Kristeligt Dagblad den 12. november 1982 kunne man læse, at Musikkoret havde eksisteret i 31 år. Med koncert nr. 750 i 1982 betød det, at Musikkoret i gennemsnit havde givet to koncerter, musikgudstjenester el. lign. om måneden i korets levetid. Med prøver betød det, at koret havde været samlet hver 5. dag i de sidste 31 år.

Musikkoret gav koncert nr. 750 den 14. november 1982 i Sct. Annæ Salen i København. 

Ud over Musikkoret dirigeret af Henning Madsen medvirkede Gertrud Spliid som sopransolist og Peter Langberg som orgelsolist. 

Herudover medvirkede Dinitzen-trioen med klavertrio i E Moll op. 67 af Shostakowitch. I koncertens program kunne man læse om værket: "Shostakowich skrev denne trio i 1944. Det var i slutningen af 2. verdenskrig, men Sovjetunionen fortsatte krigen imod dets eget folk blot med fornyet styrke. Denne trio afspjler den pågældende periode og komponistens personlige protest imod vold i almindelighed og antisemitismen i særdeleshed.

Følelsen af frygt høres øjeblikkelig i åbningen af 1. sats. Som i mange af Shostakovich's værker beskriver den den sidste dag før katastrofen. Katastrofen indtræffer i 2. satsen - en vild scherzo, en form for dødedans. 3. sats - Passacaglia - er bygget på voldsomme akkorder i klaveret. Det minder om jernstænger, der slås mod hianden, og som stadig er i brug i de sovjettiske KZ-lejre, når man kalder fangerne sammen. Mens denne skrækindjagende lyd stadig høres, spiller violinen og celloen en bøn for de dømte. Troens klimaks indtræffer i sidste satsen bygget på forskellige jødiske melodier med megen menneskelig varme og stor medfølelse. Musikken forsvinder stilfærdigt, efterladende et spørgsmålstegn om fremtiden for menneskene. Da trioen første gang blev opført i Moskva, gjorde den så stærkt et indtryk på tilhørerne, at den øjeblikkelig blev forbudt i Sovjetunionen. Shostakovich talte aldrig om sin musik, men sagde: "Min musik siger alt". Der liggger naturlivis noget af en selvmodsigelse i at knytte ovenstående bemærkning til værket..."

1983 Rejse til Rom og Assisi

Henning Madsen blev i 1982 kontaktet af Inge Jønsson, som var ansat i Vatikanet med kontakt til Vatikanets musikchef Pablo Colino. Inge Jønsson havde overværet Musikkorets koncert i Tivoli den 16. august 1982 og var blevet så begejstret, at hun formidlede Musikkorets deltagelse i en messe i Peterskirken den 11. september 1983 samt Musikkorets deltagelse i Pavens audiens på Peterspladsen den 14. september 1983. Musikkoret deltog med 110 sangere og orkestermedlemmer. 

Under opholdet i Italien holdt Musikkoret ydereligere to koncerter i Rom 12. september i Sct. Ignazio Basilica, 13. september i Sct. Paulskirken samt i Sct. Francisco Basilica i Assisi.

Musikkorets koncertrejse blev støttet økonomisk med bidrag fra såvel Kulturministeriet som Kirkeministeriet. 

Musikkoret synger i Peterskirken i Rom. Der var ca. 25.000 personer i kirken, som lyttede til Musikkorets program.

Billedet er fra Pavens audiens på Peterspladsen i Rom. Musikkoret synger og spiller. Se kor og orkester foran statuen til højre i billedet. Tilhørerskaren på pladsen talte ca. 75.000 personer.

1984 Koncertrejse til Hamburg

Musikkoret gav i marts 1984 koncert i Lutherkirche Hamburg-Wellingsbüttel og medvirkede ved en gudstjeneste i Michaeliskirken i Hamborg. 

Kantoriet ved Lutherkirche Hamburg- Wellingsbüttel havde besøgt København i 1983 og inviterede ved denne lejlighed Musikkoret til Hamborg.

Billederne ovenfor er fra Michaeliskirken og billedet samt program nedenfor er fra Lutherkirche Wellingsbüttel.

1984 Rejse til Polen

Koncert i Sct Stanislawkirken

Warszawa

Musikkoret blev inviteret af det polske herrekor Harfa til at give koncert i Warszawa i september 1984. Året 1984 var før "murens fald" og der var derfor tale om et besøg med omfattende kontrol og overvågning fra det kommunistiske styre i Polen. Koret holdt to koncerter, herunder en koncert i Philharmoniens koncertsal, som blev transmitteret i polsk fjernsyn.

Der var planlagt og blev afholdt en tredje koncert i St. Kostka-kirken, selv om de polske myndigheder forsøgte at overtale Musikkoret til at aflyse koncerten. Forsøget på at aflyse koncerten i St. Kostka-kirken skyldtes, at kirken var samlingssted for oppositionen mod det kommunistiske styre. Modstanden blev ledet af kirkens præst fader Jerzy Popieluszko. I kirken var der siddepladser til 800 mennsker, men der mødte over 3000 mennesker op til koncerten.

I bogen "Min vej - Fra bydreng i Lemvig til audiens hos Paven i Rom" skriver Henning Madsen således om forløbet af koncerten: "Da Musikkoret til sidst sang den delvis forbudte nationalsalme "Boze cos Polske" fik de nationale følelser helt frit løb. Alle rejste sig op i begejstret ærbødighed og græd, sang, jublede og viste V-tegnet. Det var meget stærkt for os. Vi måtte synge Boze cos Polska igen, - den var indstuderet på polsk, den samme salme vi sang for Paven. Salmen er en bøn til Gud om at give Polen frihed. Begge busser holdt parat ved kirkens sideudgang, hvor vi i største hast blev kørt væk fra kirken. Hele denne oplevelse blev ikke mindre stærk, da vi kun 10 dage efter vi var kommet hjem fik meddelelsen om, at Fader Jerzy Popieluszko var ført bort af ukendte personer, mishandlet og dræbt. Nu forstod vi først for alvor, hvorfor de polske myndigheder havde kæmpet så bravt for at få netop denne koncert aflyst. Fader Jerzy Popieluszko's store menighed i Warszawa måtte ikke få denne moralske opbakning fra en vestlig gruppe."

Prøve i Philaharmoniens koncertsal,  Warszawa

Dinitzen-trioen modtager applaus efter koncert i Chopin-salen i Warszawa

1985 Koncert i Holstebro kirke

Koncert i Holstebro kirke i anledning af 40 året for Danmarks befrielse

Koncerten blev optaget på bånd. Det er muligt at lytte til koncerten på Youtube ved at følge dette link:

Musikkoret Bethesda i Holstebro kirke

Program:

Triumph-march af operaen Aida

Der er et yndigt land (fællessang)

Morgensang af Elverskud

I østen stiger solen op

I Danmark er jeg født

Mor Danmark (solist Klaus Poulsen)

En lærke letted

The Trumpet Voluntary (Lis Jantzen)

Glæd dig du jord

Syng for Herren al jorden (Gertrud Spliid)

O, sing to God (Gertrud Spliid)

Nærmere Gud til dig (Gertrud Spliid)

Ave Maria (Klaus Poulsen)

Non nobis, Domine

Boze cos Polske (polsk nationalsalme)

The Battle Hymn

Pomp and Circumstance

Parafrase over "Dejlig er jorden"

We shall overcome

Digt "Det er Danmark" recitativ Klaus Poulsen

De som sår med tårer

Otre Nam (Fadervor) (solist Gertrud Spliid)

Altid frejdig når du går.

Efter koncerten kunne man den 6. maj 1985 læse følgende anmeldelse i Holstebro Dagblad: "Flot mindekoncert i kirken. Holstebro kirke var fyldt til sidste plads, da Bethesdas Musikkor i lørdags gav koncert i forbindelse med 4. maj festlighederne. Bethesdas Musikkor består af ca. 50 sangere og 30 musikere - alle amatører - og var i dagens anledning suppleret af tre solister, Gertrud Spliid, sopran, Klaus Poulsen, bas og Lis Jantzen på trompet. Aftenens program spændte vidt fra danske sange over salmer og hymner til Elgars Pomp and Circumstance. Vi fik præsenteret koret alene, kor og orkester sammen og orkestret alene. Man fornemmede tydeligt, at koret er scenevant og meget sikkert i sit repertoire. Der var en meget fin og homogen klang i selve koret, hvilket tydeligst kunne høre i a-capella stykkerne, idet orkestret i de fælles arrangementer af og til var lidt for dominerende. Smukkest fremstod salmen "Nærmere Gud til dig" i Arne Bertelsens arrangement og G. Wennerbergs "Den som sår med gråd", hvor kor og orkester i meget fint samspil akkompagnerede Gertrud Spliid. Endvidere skal fremæves det originale og morsomme arrangement af den amerikanske frihedssang " The Battle Hymn". Koncerten blev indrammet af faner, båret af ungdomskorpsene, og korets opstilling med tændte stearinlys var en virkningsfuld afslutning på en god 4. maj koncert."

1987 Indspildning på bånd

1989 Koncertrejse til Israel

Musikkoret Bethesda besøgte Israel i dagene 6. til 15. september 1989 efter invitation fra det israelske turistministerium. Der deltog 30 orkestermedlemmer og 40 sangere i rejsen foruden korets dirigent Henning Madsen og operasanger Gertrud Spliid som solist.


Under besøget afholdt kor og orkester fire koncerter i Jerusalem, Natanya og Tiberias. På programmet var bl.a. Adams "Den hellige stad" samt Vivaldis messe Gloria.

1989 Koncert i Roskilde Domkirke

Koncert i Roskilde Domkirke. 

Søndag den 22. oktober 1989

Medvirkende:
Musikkoret Bethesda

Operasanger Gertrud Spliid

Piano: Ellen Nielsen

Dirigent: Henning Madsen

På programmet:
Fauré: Messe basse

Händel Coronation Anthem

Vivaldi: Messe di Gloria

Koncerten blev optaget på bånd. 

Koncerten kan høres på Youtube ved at følge linket nedenfor:

Koncert i Roskilde Domkirke